Ponieważ Zepy dziś tu być musiały, a
z drugiej strony mamy przecież Dzień Męki Pańskiej i zwyczajnie nie wypada, by się
w ten sposób drażnic z satanistami, zapraszam więc na coś zupełnie innego i
zdecydowanie bardziej adekwatnego. Pozostańmy przy mojej książce o muzyce i jej
pograniczach, a z niej proponuje rozdział o jednej, niezwykłej zupełnie
piosence.
Kiedy byłem jeszcze dzieckiem – ale
przecież i teraz, kiedy sam mam już dzieci –
wciąż pojawiała się pokusa zabawy, polegającej na typowaniu najlepszej
piosenki, najlepszej płyty, czy też najlepszego zespołu, jak to dziś lubią
mówić młodzi, „ever”. Pamiętam, że wówczas, nawet nie przez to, że jakoś
szczególnie lubiłem słuchać Pink Floyd, ale z czystego, nieopanowanego
zachwytu, ile razy ktoś mnie pytał, jaki „numer” uważam za swój ulubiony,
niezmiennie odpowiadałem, że „Atom Heart Mother”. Ani „Fat Man”
Jethro Tull, ani „I Want You” Dylana, ani nawet „Babe, I’m Gonna Leave You” Led
Zeppelin, “Elegy” Colosseum, ani “Take A Pebble” ELP, ani “Cadence and Cascade”
King Crimson, ale właśnie „Atom Heart Mother”.
Dziś oczywiście, ten utwór, bo trudno
powiedzieć, że piosenka, nie robi na mnie już tak wielkiego wrażenia, choć
oczywiście marnego słowa na niego nie dam powiedzieć. No ale wciąż, tak jak
wtedy, pojawia się ten sam dylemat, tyle że formułowany w ów szczególny sposób:
„Tatusiu, jaka jest najlepsza piosenka na świecie?” I powiem uczciwie, że dziś
mi jest bez porównania trudniej wytypować tę jedną, jedyną piosenkę, która jest
po prostu najlepsza.
Myślę, że powodem tego nie jest to, że
ich jest znacznie więcej – w końcu od lat 70, tak wiele się nie zdarzyło – ale
zwykły sentyment. Człowiek robi się coraz starszy, wspomnienia stają się coraz
intensywniejsze, a przy okazji też o wiele bardziej związane są z wciąż
zmieniającymi się nastrojami, no i wtedy o wiele łatwiej jest jednego dnia
powiedzieć, że nigdy nie wydarzyło się nic wspanialszego, niż „Riders on the
Storm”, by już następnego uznać, że to jednak będzie wciąż dylanowskie „I Want
You”, lub któraś z piosenek The Smiths, czy choćby i „Without You I’m Nothing” Placebo,
albo zwyczajnie – „Sittin’ on the Dock of the Bay” Otisa. No i w tej sytuacji, moje biedne dziecko musi
pozostać w tym swoim pragnieniu uporządkowania świata kompletnie samotne.
Myślę jednak, że jest coś, co, z pewnym
oczywiście ryzykiem, można określić jako piosenkę – tym razem, w odróżnieniu od
niegdysiejszego „Atom Heart Mother”, jako piosenkę właśnie, a nie utwór – pod
każdym względem najwspanialszą, największą, najgłębszą, najradośniejszą,
najsmutniejszą, łączącą w sobie wszystko to, co sprawia, że od tego czegoś nie
jesteśmy w stanie już do końca naszego świata uciec. Mam tu na myśli ponad 70
minutową kompozycję Gavina Bryarsa zatytułowaną „Jesus Blood Never Failed Me
Yet”.
Króciótko opowiem, co to jest takiego.
Otóż sama kompozycja, jak wspomniałem, trwa ponad 70 minut, jednak wszystko
opiera się na bardzo krótkiej frazie, wyśpiewanej przez anonimowego menela,
znalezionej i nagranej przez Bryersa, i stanowiącej podstawę tego dzieła, o
następującej treści: „Jesus’ love never
failed me yet. This
one thing I know that He loves me so”. I tak w kółko, przez ponad 70 minut, albo a capella, albo z
towarzyszeniem kwartetu smyczkowego, ewentualnie całej orkiestry. Nagrany śpiew
jednego „dziada”, i do tego śpiewu stworzona cała potężna kompozycja. Powtarzam
– jedna prosta fraza melodyczna na okrągło przez ponad 70 minut.
Oczywiście dla każdego, kto wie, na czym
polega urok tradycyjnych indyjskich mantr, czy – bardziej już lokalnie
wyśpiewywanych po polskich wsiach „Godzinek” –
jest też oczywiste, w jaki sposób można spędzić znacznie ponad godzinę w
czystym zachwycie, który przelatuje jak krótka chwila, my jednak mówimy o
piosence, a więc o tym, co dał nam – zresztą zmarły chyba jeszcze nawet zanim
zdołał to co stworzył usłyszeć – ten pijaczek. Otóż ja nie wiem, czy on ów
tekst i melodię wymyślił sam – podejrzewam, że jest to bardzo prawdopodobne –
ale już zupełnie niezależnie od tego, co pozwolił stworzyć geniusz samego
Bryarsa, czy choćby i nawet Toma Waitsa, który przejmuje od naszego dziada
ostatnią partię tego utworu, to jest fantastyczna piosenka. To jest coś tak
pięknego, że ja, choć niekiedy z prawdziwym bólem serca, muszę powiedzieć, że
zwyczajnie wznosi się ponad wszystko, co się zdarzyło zarówno wcześniej, jak i
później. I że wszystkie tak ukochane przez mnie piosenki zwyczajnie nie
stanowią dla tego czegoś jakiejkolwiek konkurencji.
O co chodzi? Jak już wcześniej napisałem,
było przez te wszystkie lata dziesiątki piosenek, które nam towarzyszyć będą już
do końca. Piosenek naprawdę pięknych, cudownych, najlepszych. Jest jednak coś
takiego w tej jednej frazie „Krew Jezusa jeszcze nigdy mnie nie zawiodła. To
jest to, co wiem. Że On mnie bardzo kocha”, i jej melodia, jej słowa, sposób, w
jaki została zaśpiewana, ten biedniusieński głos, co sprawia, że tak chętnie
się tego słucha w nieskończoność. Jestem pewien, że nawet Bob Dylan ze swoim „I
Want You” nie dałby rady. Nawet Doorsi ze swoim jeźdźcami po trzecim, niech
będzie, że czwartym, piątym razie, musieliby przestać. Co ja mówię Doorsi?
Nawet Aretha Franklin, kiedy skończyłaby śpiewać „Say a Little Prayer” po raz
dziesiąty, też by w końcu musiała przerwać i zacząć słuchać tego samotnego
człowieka.
Gavin Bryars w pewnym momencie swojego
życia usłyszał tego biedaka i zrozumiał, co mu się zdarzyło odnaleźć. Reszta,
to już wyłącznie kwestia jego wrażliwości. Nie mam nawet pewności, czy
umiejętności kompozytorskie mogły tu mieć jakiekolwiek znaczenie. W końcu, nie
sądzę, by technicznie stanowiło to jakieś bardzo ciężkie zadanie. On po prostu
do tej piosenki dopisał odpowiednią instrumentację. No a wszystko zamknął już
Tom Waits. Jeszcze jeden geniusz.
Jeśli udało mi się kogoś tutaj zachęcić,
muszę od razu go zmartwić. Ta płyta, o ile mi wiadomo, jest już nie do kupienia.
Na youtubie można znaleźć kilka krótszych wersji, również w formie tak zwanych
„coverów”. No ale, przynajmniej wciąż jest szansa, by zorientować się, co
miałem na myśli, mówiąc, że mamy do czynienia z najpiękniejszą piosenką w
historii, jak najbardziej, muzyki popularnej. W końcu, w ostatecznym rachunku,
i tak wszystko sprowadza się do tej melodii i tego tekstu.
Czasem sobie myślę, że kiedy Jezus
przyjdzie do nas po raz drugi i otworzy wszystkie groby, jest duża szansa, że
spotkamy nie tylko naszych najbliższych, ale również i Billie Holiday, i
Johnnego Casha, i Johna Coltrane’a, ale też i jego – tego szczególnego
człowieka bez nazwiska.
Na sam koniec dwie wiadomości. Obie
dobre. Pierwsza to ta, że dziś, po latach, ta płyta znów się pojawiła w
sprzedaży i nawet nie jest taka droga. Druga wiadomość, równie dobra, że moją
książkę można zamawiać bezpośrednio u mnie, z odpowiednią dedykacją, pod
adresem mailowym k.osiejuk@gmail.com.
to mi przypomina starą francuską legendę o "świętym głupku". Był, żył sobie wioskowy idiota-posmiewisko całej wsi, wykorzystywany do najgorszych robót, ktorego nie można bylo nauczyć niczego, żadnej modlitwy procz tej jednej "Ave Maria". Chodzil więc po świecie i w kółko wołał "Ave Maria, Ave Maria". Aż umarł i pochowano go pod plotem cmentarza. I na jego grobie wyrosła przepiękna pachnąca biała róża, której każdy listek mial ornament "Ave Maria".Rozkopano grób - jej korzeń wydobywał się z ust zmarłego ktorego cialo (i usta ) nie uległy rozkładowi...
OdpowiedzUsuńJa bardzo źle znoszę niepodpisane komentarze, ale ten jest tak cenny, że aż zaniemówiłem.
OdpowiedzUsuńTO ja Henrietta -tak jakoś wyszło : anonimowo...
OdpowiedzUsuń